Valgfag

På Gribskov Efterskole skal man have minimum ét valgfag om ugen. Valgfag kører i 3 perioder hen over skoleåret. Faget er en klokketime om ugen. Det er meget forskelligt, hvad der udbydes et eksempel kunne være:

Gribskov 2021 Web EA12058

Mindful Mondays

På Mindful Mondays-holdet lærer du at finde en indre ro gennem forskellige yin yoga / mindfulness-øvelser. Du kommer til at styrke din krop, blive mere smidig og opbygge din balance. Mindful Mondays styrker ikke bare kroppen, men også sindet via meditation og mindfulness.

Du vil mærke, hvordan der gennem yin yoga og mindfulness bliver arbejdet på både det fysiske og psykiske plan. Gennem grounding og ro vil vi forsøge at skabe et bevidst nærvær til både krop og sind, hvilket kan være nødvendigt i en hverdag, hvor der sker så mange ting, og hvor man er på hele tiden.

Vi vil lave forskellige yoga- og afspændingsøvelser samt meditationer. Derudover vil du ind imellem selv komme til at arbejde med din egen ”yogaserie”, hvor der skabes forståelse for, hvad de forskellige stillinger kan og gør ved kroppen og sindet.

Minecraft

Minecraft er et valgfag, hvor vi skal prøve at bygge forskellige ting. Det kunne være et flot hus eller noget meget større. Der vil derfor være forskellige opgaver, som skal løses. I vil blive udfordret på jeres kreativitet og jeres samarbejdsevner.

Boot Camp

Boot Camp er et træningshold kun for piger. Vi tager udgangspunkt i cirkeltræning, crossfitness, tabata og andre træningsformer, hvor det både handler om at få pulsen op og træne de muskelgrupper, som er gode for lige præcis os. Vi skal høre god musik og hygge os. Det er ikke noget krav, at man er i form i forvejen, du skal bare have lyst til at få sved på panden og give den gas!

Skoleband

Nu har du muligheden for at blive en del af et sejt skoleband.

I dette valgfag skal vi spille nogle fede sange sammen, og det kunne da være ret sjovt at optræde for resten af efterskolen på et tidspunkt.

Måske er du god til at synge? Måske kan du allerede spille lidt guitar, bas, trommer, keyboard/klaver eller et helt andet instrument? Hvis du derudover holder af at være en vigtig brik i et større fællesskab med dine nye venner, er dette helt sikkert noget for dig.

Kortspil

Har du en spillefugl gemt i maven? Så skal du vælge kortspil, hvor vi fordyber os i spil som Hjerterfri, Spar, Sprøjt og Whist. Vi skal lære at spille spillene og forstå strategierne bag. Til sidst i forløbet vil vi også spille lidt Poker

Onsdags-krea

Onsdags-krea handler om at have en time i lavt gear, mens du sysler med forskellige ting. Hygge er en høj prioritet, mens vi laver forskellige ting, der kan pynte på værelset, bruges som gave eller dekorere spisesalen for en periode. Tag din favorit-playliste med, så finder jeg soundboksen og nogle krea-ting frem.

Løb langt

På løb langt arbejder vi benhårdt mod at blive bedre og mere udholdende løbere. Vi træner op til to forskellige løb – nemlig GE Halvmaraton i december og CPH Maraton i maj. Mads tilrettelægger løbeprogrammer og snører løbeskoene hver onsdag, hvor vi giver den gas. Det bliver hårdt, men også superfedt – specielt når målstregen krydses til CPH Maraton til maj.

Høj Puls

Høj puls er for dig der gerne vil prøve forskellige former for kredsløbstræning. Det kan fx være løb, bakketræning, trappetræning, cirkeltræning, eptest mv. Disse træningsformer styrker selvfølgelig de muskelgrupper vi bruger under aktiviteten, men de styrker især også hjertet. Og hjertet kan slå over 3 gange i sekundet når vi presser os selv, og det skal vi prøve i Høj puls.

Krea-værksted

At være kreativ, betyder at være skabende og det er netop hvad vi skal i krea-værksted. Vi skal arbejde kreativt indenfor mange forskellige områder og forsøge os med spændende teknikker, det kunne være at lære at strikke en trøje, arbejde med perler og smykker, øve os i at male mm.

Vi skal også se på hvordan vi kan recycle eller upcycle vores gamle tøj, gennem forskellige farveteknikker, tryk og broderi.

Der vil være plads til at komme med idéer og lære fra sig, hvis man selv excellere indenfor en kreativ disciplin. Det vigtigste er at vi hygger os!